09.08.2024
PRESS RELEASE

Aurora har bærekraftige kjøpesentre i øverste klasse

Alle kjøpesentre i Aurora Eiendoms portefølje er nå BREEAM-sertifisert. Resultatene viser at selskapets sentre er helt i øverste sjikt både nasjonalt og på verdensbasis.

Topp karakterer fra BREEAM

- Vi har hatt et mål om at alle våre kjøpesentre skal være BREEAM In-Use-sertifisert med karakter «Very Good» eller bedre. Det har vi klart med god margin, sier en fornøyd Lars Ove Løseth, som er administrerende direktør i kjøpesenterselskapet Aurora Eiendom.

BREEAM er Europas ledende miljøsertifiseringsverktøy for bygninger, og BREEAM In-Use gjelder for eksisterende bygg. Aurora Eiendom har siden 2023 jobbet mot å få alle sine sentre sertifisert. I desember fjor var syv sertifikater klare, i juni kom det åttende og i august mottok selskapet det siste sertifikatet, for Alti Gulskogen.

Dermed er hele porteføljen, i tillegg til deleide Maxi Storsenter, ferdig sertifisert:

• Alti Farmandstredet og Alti Nordbyen med karakter Very Good.

• Alti Amanda, Alti Nerstranda, Alti Gulskogen, Arkaden Senter, og Maxi Storsenter med karakter Excellent.

• Alti Buskerud og Alti Vinterbro med karakter Outstanding.

Ifølge den internasjonale databasen GreenBookLive, er det i dag kun seks bygg i landet som har oppnådd øverste rating (Outstanding), hvorav to av dem altså er sentre eid av Aurora Eiendom. Videre har 23 kjøpesentre og handelsbygg oppnådd nest øverste rating (Excellent), hvorav fem eies av Aurora Eiendom. Alti Buskerud, med en score på 93,1 %, er per dags dato det bygget i Norge med den høyeste BREEAM In-Use-scoren, og den tredje høyeste scoren på verdensbasis!

Sertifiseringsarbeid av ypperste klasse

- Disse fantastiske resultatene er et produkt av målbevisst og strukturert arbeid over tid. Gjennom Auroras forvaltningsselskap, Alti Forvaltning, har vi gjennomført sertifiseringsprosessen ved å bruke interne ressurser og driftsteamene på hvert kjøpesenter, med støtte fra revisor. Nøkkelen til å nå og overgå våre mål har vært interessen og innsatsen fra deltakerne i prosjektet, kombinert med Aurora Eiendoms investeringsvilje for å optimalisere byggenes miljøegenskaper, sier bærekraftsleder Simen E. Engdal.

Gjennom sertifiseringsarbeidet har Aurora og Alti fått et dypere innblikk i byggenes miljøegenskaper, som skal brukes til å kontinuerlig forbedre kjøpesentrene.

- Bærekraft vil få en stadig mer fremtredende rolle i eiendoms- og utleiemarkedet, og miljøsertifisering av byggene våre er en viktig del av bærekraftarbeidet vårt. Vi vil fortsette å investere i miljøeffektive løsninger og gleder oss til veien videre mot flere gode resultater, sier Løseth.